tiistai 29. huhtikuuta 2014

Koodaustunti ja PowerPointia

Nelosilla oli aamulla viikottainen "korvamerkitty" TVT-tuntinsa. Kuten koulumme muutkin luokat tällä viikolla, myös neloset viettivät sen Koodaustunti-sivustolla. Kuten sivustolla kerrotaan, 
 

"Koodaustunti on yhden tunnin mittainen johdatus tietojenkäsittelytieteeseen, joka toteutetaan haluamanasi ajankohtana. Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa "koodaamiseen" ja tehdä sitä arkipäiväiseksi. "
 
 
Sivuilla on kaksikymmentä tehtävää, joissa pelaajan on keksittävä, millä kehoituksilla hahmo liikkuu oikeaan suuntaan. Esim. "siirry eteenpäin" tai "käänny vasempaan". 

 
Jotain hassua häikkää sivuilla on vielä, sillä kehoitteet tulevat milloin milläkin kielellä. Onkohan tämä portugalia?

 
Kaikki neljäsluokkalaiset saivat tunnin aikana tehtyä kaksikymmentä tehtävää. Me pelasimme ilman rekisteröitymistä, joten omia tehtäviä ei myöhemmin pääsisikään jatkamaan.

Pari tuntia myöhemmin nelosilla oli yllin tunti. Kirjassa on menossa lemmikkieläinjakso, joten siihen liittyen on ajankohtaista tehdä PowerPoint -esitys omasta lemmikistä.


Olin informoinut perheitä tästä jo aiemmin ja muutaman oppilaan kotoa olikin jo lähetetty sähköpostiini kuvia perheen eläimistä. Olin tallentanut ne verkkoasemaan luokan kansioon, josta lapset kävivät hakemassa omansa.




Moni kirjoitti aluksi paljon tekstiä dioihin. Näytin yhteisesti, miten PowerPoint -esityksessä yksittäisessä diassa kannattaa olla vain melko vähän sanoja ja pääosa asioista kannattaa kertoa suullisesti.


 
Kun kaikki olivat saaneet jo paljon tekstiä dioihin, eli pääkohdat oli mietitty, neuvoin vaihtamaan Rakenne-kohdasta taustan halutunlaiseksi. Tämä olikin innostavaa ja oppilaat selasivat rakenteita läpi pitkään.



 
Tunnin lopussa kävin vielä pääkohtia läpi yhteisesti. Eli eläimeen sopiva tausta, ei pitkiä tekstejä dioissa, maltilliset siirtymät. Kehoitin myös loppuja oppilaita toimittamaan kuvia lemmikeistään minulle mahdollisimman pian, mieluiten sähköpostilla.
 
Jatkamme näitä varmaankin perjantaina.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti