Löysin viime viikolla mainion toisen luokanopettajan pitämän tvt-aiheisen blogin Piituskin TVT-pähkäilyt, josta sain idean kokeilla Powtoon-sovellusta. Piituski-nimimerkin takana oleva Lapin läänissä työskentelevä opettaja oli tehnyt monenlaisia animaatioita oppilaidensa kanssa kyseisellä ohjelmalla. Niitä on näkyvissä hänen luokkansa omassa blogissa.
Powtoon-ohjelmaa käytetään selaimessa. Koneelle ei tarvitse siis ladata mitään.
Sen käyttämiseksi pitää kuitenkin rekisteröityä tai käyttää Facebook-, Google- tai LinkedIn-tunnuksiaan. Mietin välitunnilla, miten ratkaisisin tämän. Päätin käyttää koulumme gmail-tunnusta, jonka olen ottanut koulun Youtube-tiliä varten. Valitsin sitten tähän sovellukseen oman salasanan.
Kokeilin vielä välitunnin lopussa, että samoilla tunnuksilla voi kirjautua sisään samaan aikaan eri koneilla. Onnistui!
Aloitimme tunnin katsomalla Piituskin luokan tekemiä animaatioita.Koska esimerkkianimaatiot olivat kolmasluokkaisten tekemiä, sisuuntuivat omat neloseni ja uskalsivat lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaan, miten sovellus toimii!
Olin vienyt sovelluksen linkin luokan omalla Peda.net -sivulle jo välitunnilla. Lisäsin sinne myös Piituskin luokan sivun, jotta oppilaani voivat halutessaan katsoa lisää hyviä esimerkkejä.
Näytin sitten valkokankaalla, miten ohjelma toimii. Kuten olen todennut aiemminkin, ei oppilaille tarvitse näyttää kuin ihan perusteita, jonka jälkeen he oppivat parhaiten kokeilemalla.
Kerroin kaikille, että käytämme samaa sähköpostiosoitetta ja salasanaa. Kirjautuminen sujui nopeasti. Oli ilo katsella, kun neljäsluokkalaiset harjoittelivat animaatioiden tekemistä. Moni työskenteli pareittain, jopa niin, että osa koneista jäi käyttämättä. Hyvä niin, yhdessä pohdiskellen sovellus aukeni hyvin.
Tunti lähestyi loppuaan ihan turhan nopeasti! Kehoitin kaikkia tallentamaan työnsä. Se onnistui hienosti, vaikka olimme tosiaankin kaikki samoilla tunnuksilla samassa sovelluksessa.
Tallensinpa sitten minäkin oman harjoitukseni. Kunhan oppilaat saavat omiaan kunnolla valmiiksi, laitan joitain niistäkin näkyville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti