torstai 15. elokuuta 2013

Kalan kuvia ja Sanomapro:ta

Eilen päästin neljäsluokkaiset koneille tutustumaan Sanomapro:n neljännen luokan tarjontaan. Oppilaat saivat liikkua valintansa mukaan ympän, äikän, matikan tai englannin kirjojen nettitehtävissä. Koneita oli oppilaiden käytössä yhdeksän, sillä tein itse kymmenennellä koneella eräänlaista taulukkoa, jossa oppilaiden nimilappuja siirtämällä pysymme kärryillä siitä, ketkä ovat aina pareittain ja ketkä sillä kertaa yksin. Joka kolmas kerta pareittain. Tässä voisi olla jokin sähköinenkin systeemi epäilemättä, mutta taululla näkyvä lista on aina kaikkien näkyvissä. Saa nähdä, miten jaksan siirrellä lappuja! Tai sitten oppilaat saavat tehdä sen!


 


 
Tunnin lopussa oppilaat palasivat pulpettien ääreen. Heittelimme pehmopalloa vuorotellen toisillemme ja jokainen kertoi, mistä piti tai mikä yllätti. Moni oli pitänyt ihmishahmon pukemisesta äidinkielen tehtävissä, joku keksi jonkun petkutuskeinon autopelissä, tytöt tykkäsivät yllin tehtävistä. Kun jossain vaiheessa he alkavat tehdä tehtäviä kunnolla, ei enää ole painetta käydä kurkkimassa muita aineita. Kerron salasanan toki myös koteihin, jotta oppilaat voivat tehdä hyviä harjoitustehtäviä myös kotona.
 
Moni poika luokallani harrastaa kalastamista. He piirsivät matikan lähtötasotestin nurjalle puolelle hurjia kaloja, joten ehdotin, että teemme sateenvarjo-aiheisen kuvistyön kanssa päällekäin myös merenpohja-työn. Kalat ja kasvit saavat olla "oikeita" tai ihan vain mielikuvitusta. Moni meni tietokoneelle etsimään mallikuvia.





Sitten jotkut hahmottelivat kalaa koneen ääressä.

 
Isoista ja kömpelöistä tietokonepöydistä on joskus hyötyä... On ainakin tilaa paperille!
 
Sari
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti